پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226930
از اوباما براي مقابله با ايران نا اميد شديم؛منتظر هيلاري هستيم!
تاریخ انتشار : 1395/08/16 09:21:31
نمایش : 930
عرب‌هاي سني زمامداري باراک اوباما را فاجعه‌اي براي خود ارزيابي مي‌کنند. ناظران مي‌گويند که سياست عدم‌ مداخله اوباما زمينه‌اي براي تقويت ايران و نيروهاي شيعي در منطقه شد. آنها به رياست جمهوري هيلاري کلينتون اميد بسته‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سايت دويچه وله آلمان در گزارشي با عنوان "کارنامه منفي اوباما براي ناظران جهان عرب" از روز شماري کشورها عرب براي رفتن اوباما و آمدن هيلاري کلينتون خبر داد. بوشته راديو دويچه وله کشورهاي عربي اميدوارند با سرکار اومدن کلينتون، امريکا با قدرت بيشتري به منطقه برگردد و در مقابل نفوذ ايران در منطقه بايستد. در ادامه متن کامل اين گزارش مي آيد:

 

 

کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس خود را متحد ايالات متحده مي‌دانند اما محافل سياسي اين کشورها عقيده دارند در هيچ زماني به اندازه دوران باراک اوباما به آنها کم‌توجهي نشده است. ناظري مي‌گويد که اين کشورها براي رفتن اوباما و آمدن کلينتون روزشماري مي‌کنند.

 

محافل و صاحب نظران سياسي عرب عقيده دارند که در زمان اوباما، ايالات متحده خود را از تمام بحران‌هاي مهم خاورميانه عقب کشيد و نتيجه آن اين بود که ايران، تنها حاکميت شيعي منطقه، از اين خلاء سياسي استفاده کرد تا آنجا که امروز به صورت بزرگترين قدرت منطقه در آمده است.

 

به عقيده اين ناظران، آمريکا به اميد رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران، دست اين کشور را در مناطق بحراني باز گذاشت و امروز از ترس به خطر افتادن همان توافق با ايران مماشات مي‌کند.

 

ناظران جهان عرب مي‌گويند، اوباما سياست خود را بر پايه شکست ايالات متحده در عراق تنظيم کرد. به دنبال سقوط صدام حسين در سال ۲۰۰۳، عراق به دموکراسي نرسيد بلکه در غرقاب جنگ داخلي فرو رفت؛ جنگي که از دل آن داعش بيرون آمد، يک گروه تروريستي بي‌نهايت وحشي و خشن.

 

باراک اوباما براي پايان دادن به بحران، مشکلات اعراب را به خودشان واگذار کرد. نتيجه آن شد که امروزه ملي‌گرايان عرب با تأسف شاهد هستند که ايران عملا بر چهار پايتخت عربي مسلط است: بغداد، دمشق، بيروت و صنعا.

 

بيشتر ناظران سياسي عرب که خود را از سوي اوباماي دموکرات، رهاشده مي‌بينند، حکومت جمهوري‌خواهان را ترجيح مي‌دهند، زيرا باور دارند که آنها بهتر مي‌توانند با جاه‌طلبي‌هاي ايران مقابله کنند. اما در شرايط فعلي که نامزد اصلي جمهوري‌خواهان کسي مانند دونالد ترامپ است، آنها ترجيح مي‌دهند از هيلاري کلينتون حمايت کنند.

 

عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سياسي در دانشگاه دبي، عقيده دارد که در جهان عرب کسي ترامپ را جدي نمي‌گيرد. او درباره کلينتون مي‌گويد: «ما او را خيلي خوب مي‌شناسيم، به خوبي با او کار کرده‌ايم. او سياستمداري کارکشته است و خاورميانه را به خوبي مي‌شناسد».

 

اين کارشناس عرب آرزو دارد که هيلاري کلينتون از همان اولين روز رياست جمهوري به خاورميانه بپردازد. او مي‌گويد: نه تنها در برابر ايران بلکه در برابر نفوذ روسيه نيز در اين منطقه بايد مقابله کرد.

 

عبدالخالق عبدالله انتقاد مي‌کند که اوباما به خاطر آن که خود را "مرد صلح" مي‌داند،از درگيري فعال در بحران سوريه اجتناب ورزيد و ميدان بازي را به روسيه و ايران وا گذاشت: «جايزه نوبل صلح براي بي‌عملي فاجعه‌بار.»

 

به عقيده ناظران عرب، دولت  اوباما نه تنها از دخالت فعال در سوريه خودداري کرد، که قدرت‌هاي منطقه را نيز از ياري بيشتر به شورشيان سوريه باز داشت. آنها اميد دارند که با آمدن کلينتون و بازگشت امريکا با اراده‌اي قوي به منطقه، کشورهاي عرب بتوانند نيازهاي مالي و تسليحاتي قيام مردم سوريه عليه بشار اسد را تأمين کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html